Med tiden, speciellt i äldre bilar, börjar gummitätningar runt fönstrena och dörrarna försämras. Ofta lossnar tätningen och luft fastnar inuti. Som ett resultat börjar hela tätningen rivas upp och hänger ner i hörnet. Ibland går det sönder från mitten, vilket får din bil se trasig ut. Detta gör att oväsen, vatten och damm tränger in i bilen. Då kan du behöva byta ut gummitätningarna på bilrutor. Här får du en guide till att byta ut gummitätningar i bilrutan
Lösningen på detta problem är inte limmet utan själva tätningen. Svårigheter uppstår när tätningen inte längre har samma form som när den fästes vid fönstret första gången. När tätningen blir äldre krymper den i storlek och börjar drar ihop sig. Därför stannar inte tätningen på plats med lite lim. Men du kan enkelt byta ut gummitätningen på egen hand och använda WD-40 Specialist Silicone Lubricant för att försäkra dig om att gummit kommer hålla länge.
Nedan följer en steg-för-steg-guide till hur du tar bort bilens fönstertätning och byter ut den till en ny:
Skruvmejsel
Sandpapper
Gummitätningar
WD-40 Specialist® Silicone Lubricant
Vi börjar vår guide till att byta ut gummitätningar i bilrutan med att öppna din bildörr. Börja med att ta bort det trasiga gummit med en platt skruvmejsel. Sedan lättar du försiktigt på gummit och drar ut det med händerna. Se till att all gummi har tagits bort innan du fortsätter.
Finns det fortfarande limrester kvar i tätningarna? Börja då med att rengöra det först. Använd WD-40 Multi-Purpose Product för att ta bort limmet. Använd en trasa för att gnugga ytan efter smörjmedlet. Sedan applicerar du smörjmedlet en gång till och gnuggar det kraftigt tills du känner att metallen är tillräckligt ren. Torka av kvarvarande rester med pappershanddukar.
Slipa metallen ordentligt. Som ett resultat ger det limmet en ren och jämn yta. Då klibbar gummit fast ordentligt. Använd ett fint sandpapper och börja gnugga i cirklar. Försök att hålla dina rörelser på tätningarna, annars kan du förstöra lacken på bilen. Som ett resultat får du en ren yta, fri från klumpar.
Ett väderavlägsnande lim används för att binda gummit med metallen. När du känner att du med ett lätt tryck får gummit att sitta bra är det dags att applicera limet. Lägg ett tunt lager lim i tätningen och en sträng av det inuti gummit.
Låt limmet stelna under fem till tio minuter. Lägg sedan gummit från hörnet och rör dig försiktigt till det andra hörnet med ett lätt tryck. Se till att det inte finns några mellanrum och sträck inte ut gummit.
Efter det, tryck ner hela remsan igen för att säkerställa att gummit har fäst sig ordentligt på metallen.
När du är klar med att applicera gummitätningen se till att den inte korroderar lika lätt som den förra gjorde. WD-40 Specialist Silicone Lubricant håller gummikomponenter säkra. Smörjmedlet tål temperaturer från -35°C till +200°C. Smörjmedlet skyddar gummidelar från att dra till sig damm och förhindrar fukt.
Ge gummitätningarna minst en timme för att fästa sig ordentligt innan du applicerar smörjmedlet. Innan du fortsätter, använd det smarta röret för att komma åt i hörnen och sömmarna så att det tränger in djupt. Alltså ett enda lager av detta silikonsmörjmedel håller bilens fönstertätningar mjuka och fasta under lång tid.
Följ dessa sex steg och du kan enkelt byta ut bilens gummitätningar utan att betala hundratals kronor. WD-40 Specialist Silicone Lubricant håller gummit på plats och skyddar det från damm. Med ett enda lager av detta smörjmedel behöver du inte oroa dig för några skador på sex månader. Vi hoppas denna guide till att byta ut gummitätningar i bilrutan har varit till hjälp.
Användningarna som visas och beskrivs för WD-40 Multispray har delats med WD-40 Company av användarna själva. Dessa användningsområden har inte testats av WD-40 Company och utgör inte en rekommendation av förslag för användning av WD-40. Sunt förnuft bör utövas när du använder produkter från WD-40. Följ alltid instruktionerna och var uppmärksam på varningar som står på förpackningen.
© 2025 WD-40 Company.
Alla rättigheter förbehållna